آناتومی

مطالب جالب از دنیای زیبای درون ما انسانها

آناتومی

مطالب جالب از دنیای زیبای درون ما انسانها

تکنیک پلاستینه کردن یا پلاستینه‌سازی


گونتر فون هاگنز(ابداع کننده این روش)


پلاستینه کردن یا پلاستینه‌سازی (Plastination):روشی است در آناتومی برای محفوظ نگه داشتن قطعات بدن انسان وحیوانات. در این روش آب و چربی موجود در بافت‌ها با نوع خاصی از پلاستیک جایگزین می‌شود. عضو پلاستینه‌شده قابل لمس است، از فساد و تباهی در امان مانده و بو نمی‌دهد. حتی خواص اولیۀ نمونۀ استفاده شده نیز پس از پلاستینه شدن بهتر حفظ می‌شود. این روش در دهۀ ۱۹۷۰ به دست کالبدشناس آلمانی گونتر فون هاگنز ابداع شد. او نمایشگاه سیاری به نام دنیاهای تن به پا کرده که در آن بدن و اعضای پلاستینه‌شدۀ تن آدمی به نمایش درمی‌آید.در ضمن سالانه در فرانسه نمایشگاهی برای نمایش آخرین تکنیک ها و دستاوردهای این تکنولوژی برگزار میشود.از مزایای این تکنیک میتوان از در دسترس بودن،غیرقابل فساد بودن،بو نداشتن اندامها ،عدم نیاز به مواد نگهدارنده و سردخانه برای تدریس به دانشجویان و همچنین استفاده در تحقیقات نام برد.



گونتر فون هاگنز در حال کار بر روی یک نمونه


برای دیدن عکسهای بیشتر به ادامه مطلب بروید

 

ادامه مطلب ...

بیوگرافی دکتر جمالالدین مستقیمی پدرآناتومی

دکتر جمالالدین مستقیمی اسطوره اراده، پشتکار و خلاقیت که با علاقه وصف ناشدنی به دانشجویان و علم، 65 سال عاشقانه تدریس ، تحقیق و تالیف کرد درسن نود سالگی و پس از یکسال بستری بودن، درسال 1384درگذشت.

 

دکتر جمال الدین مستقیمی که متولد سال 1294 هجری شمسی در قصر دشت شیراز بود اولین دستیار آزمایشگاهی علم آناتومی در ایران بود و به گفته و گواهی بسیاری از اساتید علم آناتومی در ایران تمام اساتید این علم یا شاگرد استاد و یا شاگرد، شاگرد این استاد علم آناتومی در ایران بودهاند.

همواره زیرزمین تالار تشریح و کلاس درس را به مطب و بیمارستان ترجیح داد و خود را همیشه در موقعیتهای مختلف یک معلم معرفی میکرد نه یک پزشک.

دکتر جمال الدین مستقیمی پدر علم آناتومی ایران بود که هشت پژوهش علمی را در زمینه آناتومی در مجامع جهانی به نام کشورمان ثبت کرد که از جمله آنها "اثبات عدم ارتباط بین دو پیاز شامه در مغز" میباشد که در سال 1965 و در هشتمین گنگره بینالمللی آناتومی و تشریح در آلمان مورد تصویب و ثبت جهانی قرار گرفت.

از دیگر کشفیات ایشان می توان به پیدا کردن دو رشته عصبی در مغز " که یکی از آنها به قطعه پیشانی و دیگری به کپسول خارجی میرود" اشاره کرد. پیدا کردن طبقه عمقی رباط دلتویید (که در ارتوپدی نقش بسیار مهمی دارد) و ثبت آن در مجامع جهانی از دیگر پژوهش های این مرد علم است.


بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

تاریخچه آناتومی و شناخت آن(2)


تقسیم بندی زیر در کالبد شناسی بدن انسان مورد توجه است:

استخوان شناسی Osteology :که درآن شکل و انواع استخوانها مورد بررسی قرار می گیرد.

مفصل شناسی Arthrology: یا بند شناسی که مطالعه و بررسی مفاصل مختلف بدن را بعهده دارد.

عضله شناسیMyology  : یا شناخت عضلات گوناگون بدن

احشاء شناسیSplanchnology : یا بررسی اندامهای درونی یا احشاء داخل بدن انسان

تحت این عنوان دستگاههای مختلف مانند: دستگاه گوارشDigestive system ، دستگاه تنفسRespiratory system ، دستگاه قلب و عروقCardioVascular ، دستگاه گردش خونCirculatory system ، دستگاه ادراریUrogenifal system ، دستگاه غدد مترشحه داخلیEndo crine Glands ، و بالاخره دستگاه مغز و پی یا عصبیNervous system مورد بررسی قرار می گیرد.

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

تاریخچه آناتومی و شناخت آن(1)

تاریخچه آناتومی

از زمان های گذشته نیاز به علم و شناخت کالبد شناسی کاملاً محسوس بوده و بخصوص این شناخت جهت درمان بیماریهای ضعفهای عضلانی مورد توجه علم پزشکی قرار گرفته است در ابتدا علم کالبد شناسی بطور پراکنده مورد بررسی علاقمندان قرار می گرفت ولی باگذشت زمان این پراکندگی فرو گرفته، منظم شده و رفته رفته بصورت یک داشن و علم منظم در آمده و امروزه اعتبار و اهمیتی خاص برخوردار است. بقراط یکی از دانشمندانی بود که در این باره فعالیت فراوانی داشته و با منطق و تشریح، مبادرت به شناساندن جزئی از قسمتهای بدن انسان کرده است. بطور مثال در مورد تشریح استخوان جمجمه موفقیت بقراط بسیار کامل بوده اگر چه ضمن خدماتش دچار اشتباهاتی نیز شده است مثلاً مغز را بصورت یک مخاط می شناخته و معتقد بود در شریانها هم هوا وجود دارد.

تکامل علوم طبیعی،علم تشریح نیز رو به تکامل می رفت و در قرن شانزدهم بصورت یک علم کاملاً مستقل و جداگانه درآمد. بنیانگذار علم تشریح آندراس وازالیوس می باشد، وی برای شناخت اجزاء سازنده بدن انسان بطور دقیق از تشریح اجساد استفاده کرده است.

علم کالبد شناسی بدلیل حساسیت آن پژوهش بسیار داشته و در زمان فعلی جهت جمع آوری یافته های آن باکمک روشها و وسایل مدرن عمل نموده اند این جمع آوری باروشهای تجربی و شناخت بدن به چند دسته تقسیم می شود.


                                  بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...