آناتومی

مطالب جالب از دنیای زیبای درون ما انسانها

آناتومی

مطالب جالب از دنیای زیبای درون ما انسانها

پارگی عضله

پارگی عضله به دنبال دو مکانیسم و نیرو انجام می‌شود ابتدا نیرویی که ناشی از کشش بیش از حد عضله می‌باشد و این نیرو از قدرت و ظرفیت عضله در مقابل کشش بیشتر است .
از این نیرو تحت عنوان کشش‌ یاد می‌کنیم‌. و نیروی دیگری که باعث پارگی عضله می‌شود نیروی تراکمی‌(فشاری‌) نامیده می‌شود. که به دنبال یک ضربة مستقیم با قدرت زیاد عضله حایل بین نیرو و تکیه‌گاهی قرار گرفته و نیرو باعث پارگی در الیاف عضلانی می‌شود. به زبان ساده پارگی نوع اول به دنبال کشش بیش از حد و پارگی نوع دوم در اثر ضربه ایجاد می‌شود.
پارگی‌عضلانی‌به‌دونوع‌کلی‌کامل‌و ناکامل‌تقسیم‌بندی می‌شود.
پارگی کامل عضلانی‌، پارگی تمام تارهای عضلانی یک ماهیچه می‌باشد و بعد از اتفاق افتادن چنین آسیبی عضله کوچکترین قدرتی جهت انقباض و ایجاد حرکت در استخوان مربوط به خود را نخواهد داشت‌.
      شاید پارگی کامل را در مورد عضلة دو سربازو وقتی که سربلند آن پاره شده باشد و در قسمت میانی بازو به صورت یک توده جمع شده باشد را دیده باشید، و یا با وضعیتهای مشابه‌ای از قبیل پارگی در عضلة راست رانی‌در قسمت جلویی ران و پارگی در عضلات همسترینگ‌در پشت ران برخورد داشته باشید.    
 
 
در پارگی ناکامل عضله فقط تعدادی از فیبرهای عضلانی دچار پارگی می‌شود. در این نوع نیز، دو نوع پارگی خفیف و شدید داریم‌.
     در پارگی خفیف فقط 5 درصد فیبرهای عضله دچار مشکل می‌باشند و این امر تأثیری در کارکرد عضله یا حتی قدرت آن نخواهد گذاشت‌. در پارگی متوسط هرگونه کوششی برای انقباض عضله همراه با درد است و برخلاف پارگی کامل‌، عضله قادر به انجام فعالیتهای خود می‌باشد ولی در چه حرکات پاسیو و چه حرکات اکتیو توأم با درد است‌.
 
پارگی ممکن است در عمق و وسط عضله و یا در محیط و نزدیک به سطوح آنها اتفاق افتد.
پارگیهای ناکامل از لحاظ مکانی‌، دو نقطه را درگیر می‌کنند یا مرکز عضله و یا رشته‌هایی در محیط عضله و آنها را به دو نوع پارگی ناکامل مرکزی‌و محیطی‌تقسیم می‌کنیم‌.
 پارگیهای مرکزی معمولاً دردناکترند، فقدان عملکرد عضله مشهودتر است و کبودی همیشه دیده نمی‌شود .
 
پارگیهای محیطی اجازه می‌دهند که خون ناشی از پارگی عروق به واسطة نیروی جاذبه از محل خود خارج شود و کبودی واضحی را در سطح عضله و به فاصلة چند سانتیمتری از مرکز ضایعه خواهیم دید. در حالی که حداکثر درد در نقطة کبودی نیست بلکه در محل پارگی می‌باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد