آناتومی

مطالب جالب از دنیای زیبای درون ما انسانها

آناتومی

مطالب جالب از دنیای زیبای درون ما انسانها

تاریخچه آناتومی و شناخت آن(1)

تاریخچه آناتومی

از زمان های گذشته نیاز به علم و شناخت کالبد شناسی کاملاً محسوس بوده و بخصوص این شناخت جهت درمان بیماریهای ضعفهای عضلانی مورد توجه علم پزشکی قرار گرفته است در ابتدا علم کالبد شناسی بطور پراکنده مورد بررسی علاقمندان قرار می گرفت ولی باگذشت زمان این پراکندگی فرو گرفته، منظم شده و رفته رفته بصورت یک داشن و علم منظم در آمده و امروزه اعتبار و اهمیتی خاص برخوردار است. بقراط یکی از دانشمندانی بود که در این باره فعالیت فراوانی داشته و با منطق و تشریح، مبادرت به شناساندن جزئی از قسمتهای بدن انسان کرده است. بطور مثال در مورد تشریح استخوان جمجمه موفقیت بقراط بسیار کامل بوده اگر چه ضمن خدماتش دچار اشتباهاتی نیز شده است مثلاً مغز را بصورت یک مخاط می شناخته و معتقد بود در شریانها هم هوا وجود دارد.

تکامل علوم طبیعی،علم تشریح نیز رو به تکامل می رفت و در قرن شانزدهم بصورت یک علم کاملاً مستقل و جداگانه درآمد. بنیانگذار علم تشریح آندراس وازالیوس می باشد، وی برای شناخت اجزاء سازنده بدن انسان بطور دقیق از تشریح اجساد استفاده کرده است.

علم کالبد شناسی بدلیل حساسیت آن پژوهش بسیار داشته و در زمان فعلی جهت جمع آوری یافته های آن باکمک روشها و وسایل مدرن عمل نموده اند این جمع آوری باروشهای تجربی و شناخت بدن به چند دسته تقسیم می شود.


                                  بقیه در ادامه مطلب

کالبد شناسی درشت: همانطور که از اسمش پیداست شناخت اعضاء بزرگ بدن بدون استفاده از میکروسکوپ مورد نظر بوده و دامنه بررسی آن شامل بررسی اعضاء بزرگ بدن اشت.

 کالبد شناسی موضعی: برسی دستگاههایی که دریک قسمت ازبدن قرار دارد رامورد مطالعه قرارداده طی آن به بررسی اجزاء متشکله و سازنده آن عضو مثل : پا، شکم و سینه می پردازد.

کالبد شناسی جراحی: این نوع کالبد شناسی آگاهی لازم و کافی را بهنگام اعمال جراحی در خصوص محل اعصاب، عروق و ... به پزشک می دهد.

کالبد شناسی توصیفی: مورد بررسی قرار دادن یک دستگاه از ابتدا تا انتها را کالبد شناسی توصیفی گویند.

کالبد شناسی مقایسه ای: مقایسه دستگاههای مختلف بدن با یکدیگر و یا مقایسه افراد مختلف با یکدیگر را مورد بررسی قرار می دهد.

کالبد شناسی عملی: یا کالبد شناسی وظیفه ای که وظایف اعضاء مختلف بدن را مورد رسیدگی و مطالعه قرار می دهد.

کالبد شناسی دستگاهی: در این نوع مطالعه و شناخت دستگاههای مثل گردش خون که قلب، عروق و خون را شامل می شود مورد نظر است.

کالبد شناسی نمونه ای: انسانهای مختلف و نمونه هایی ازآنها از لحاظ جسمانی و بصورتهای ویژه مثل چاقی، لاغری ، میزان رشد عضلات و ... را مورد بررسی قرار می دهد.

کالبد شناسی سطحی: دراین نوع کالبد شناسی با مطالعه درشکل ظاهری و شاخصهای سطحی بدن و با استفاده از بینایی و لمس کردن تا حدی می توان به اجزاء سائیده عمده تر واقف گردید مثل کار قلب، معاینه بوسیله پزشک، دیدن رنگ صورت و پی بردن به نوع بیماری.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد